Interessant leven op kleinste niveau

Als afstuderende master student Life Science & Technology aan de Technische Universiteit Delft en oprichtster van het onderwijs- en communicatiebureau Biotecture streeft Nadine Bongaerts (1988) ernaar om de kenniskloof tussen bio-wetenschappen en de maatschappij te verkleinen en bij te dragen aan een onderzoekscultuur met publieke betrokkenheid. Dinsdag 27 januari bood CSG Willem van Oranje haar een podium om meer over de nieuwe wetenschap en de maatschappelijke relevantie van Synthetische Biologie te vertellen.

Nadine legde ons uit wat deze wetenschap nu precies inhoudt, wat de ambities van synthetisch biologen zijn en haar visie op de ontwikkelingen uit de synthetische biologie. Ze vertelde dat het DNA van organismen wordt gebruikt als bouwblokken om zo compleet nieuwe biologische systemen te ontwerpen. Dit deed ze aan de hand van leuke voorbeelden, zoals kunst gemaakt door bacteriën of een rokersruimte die rood kleurt door oplichtende eiwitten als er veel koolmonoxide aanwezig is. Verder beschreef ze een kunstmatige bacterie die heel goedkoop medicijnen kan maken. Ook sprak ze over gemodificeerde organismen die sterk spinnenzijde kunnen maken. Met dit materiaal kunnen bijvoorbeeld kogelvrije vesten worden gemaakt. Spinnenzijde is namelijk vijf keer zo sterk dan staal, maar veel soepeler en flexibeler.

iGEM
Ook vertelde zij over haar succesvolle deelname aan een synthetische biologie wedstrijd iGEM die georganiseerd werd vanuit het Massachusetts Institute of Technology (Cambridge, USA) en waar duizenden studenten uit de hele wereld aan meededen. Het TU Delft team waarvan zij deel uit maakte ontwikkelde DNA waarmee bacteriën met olie vervuild water konden reinigen en zij werden hiervoor nationaal en internationaal erkend met verschillende prijzen.

Enthousiast publiek
Jan Erik Singor, docent, Biologie, Scheikunde en Algemene Natuurwetenschappen : “Het is goed om te laten zien wat je met sommige studies kunt bereiken en zo de maatschappelijke relevantie van het vak biologie meer expliciet te maken. We proberen onze leerlingen te inspireren met betrekking tot hun studiekeuze en een inhoudelijke verdieping van het vak te geven. De reacties op de presentatie van Nadine over een nieuwe wetenschap waren positief en is zeker voor herhaling vatbaar.”

← Terug naar het nieuwsoverzicht