Opdracht Engels vindt navolging in Duitsland, Italië, Roemenië en Polen

Weet wat je eet!’ Docente Engels mevrouw Luiten geeft praktisch ieder jaar haar brugklasleerlingen de opdracht een aantal dagen hun voeding te registreren. De leerlingen gaan daarbij aan de slag met een zogenaamd ‘Food diary’. Dagelijks wordt zo nauwgezet bijgehouden wat iedere leerling eet tijdens ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes.

Onlangs deelde Luiten de opdracht met Europese collega’s via het eTwinning-project ‘Care2Feed’*. De opdracht viel erg goed bij de collega’s. Inmiddels wordt de lesvorm toegepast in Duitsland, Italië, Roemenië en Polen.

Luiten: “De opdracht sluit aan op de belevingswereld van de leerlingen en is voor hen ook heel erg leerzaam. Ze leren immers spelenderwijs termen als ‘healthy’, ‘unhealthy’, ‘grains’ en ‘vegetables’ toe te passen. Dat maakt het leren extra leuk!”.

In het zogenaamde ‘Food diary’ categoriseren de leerlingen met behulp van gekleurde stippen hun voedsel. Zo leren zij onder andere zuivelproducten, groenten, fruit, vlees en graanproducten te onderscheiden en leren ze bij te houden hoeveel ze van elke categorie nuttigen. Daarnaast leren ze met hun ‘Food diary’ anderen tips te geven om geven om gezond te blijven en leren zij hun favoriete voedingsmiddel te beschrijven. En dat natuurlijk allemaal in het Engels!

De resultaten van de leerlingen van CSG Willem van Oranje en die van de leerlingen uit andere landen worden uitgewisseld via een digitale projectruimte.

Via deze link zijn ook andere projectactiviteiten bekijken.

* Care2Feed is een eTwinning-project waarbij middelbare scholieren in Europa informatie uitwisselen over wat zij eten, waar dat voedsel vandaan komt en of er genoeg is voor iedereen. Zij sluiten daarmee aan op het thema ‘Feeding the Planet, Energy for Life’ van de World Expo 2015 in Milaan. Op eTwinning.net vinden meer dan 200.000 docenten in Europa elkaar en werken hun leerlingen samen op het gebied van ICT. Het project heeft als doel het opdoen van internationale ervaring, het stimuleren van ICT en het op een inspirerende manier uitvoeren van verplichte lesstof.

Zie ook Mavo-leerlingen op de gezonde toer.

← Terug naar het nieuwsoverzicht